ZALM IN EEN KRUIDENKORST

Ingrediënten

Voor 6 personen:

• Een zalmfilet van ongeveer een kilo

• Een flinke teen knoflook

• 1 citroen

• een halve bos platte perselie

• een halve bos dille

• twee eieren

• 50 gram panko of zelfgemaakt broodkruim

Vis uit het noorden

Tijdens onze fietsvakantie in het noorden van Noorwegen stond vaak vis op het menu. In de vissersdorpjes waar we doorheen fietsten, zagen we overal de houten rekken staan waaraan de kabeljauwen in het voorjaar worden gedroogd; 's avonds kregen we klipvis, stokvis of heilbot op ons bord. En zelfs 's ochtends konden we met vis beginnen, als we wilden. De keren dat we in een hotel overnachtten, troffen we vaak gerookte zalm bij het ontbijtbuffet aan. van de Hurtigruten, waarmee we na onze fietstocht terugvoeren naar het

beginpunt. We brachten de nacht door in een deckchair en van slapen kwam dus niet veel, hooguit dommelden we een beetje weg. Het ontbijt om 7.00 uur was dus welbeschouwd een heel late midnight snack.

In de ontbijtzaal voor de cruisegangers maakten ze het nog bonter in de vroege ochtend, wat vis betrof. Behalve zalm en garnalen kon je hier ook allerlei soorten ingelegde haring op hun bord scheppen, naast alle lekkernijen die je bij het ontbijt zou kunnen willen eten uiteraard. De keren dat we tijdens onze fietstocht zelf kookten, in een rorbu  (vaak zo'n leuk rood vissershuisje), maakten we - lekker basic - pasta met tonijn.

Zo'n blikje kun je immers onderweg makkelijk in je fietstas stoppen als je langs een supermarkt komt. En het bleek wel handig om meteen toe te slaan bij het spotten van een winkel, want het huisje waar we 's avonds aankwamen stond vaak in the middle of nowhere. Bovendien kun je in de olie uit het blikje je ui en knoflook voor de saus bakken, handig als er geen fles olijfolie voorhanden is.

Thuisgekomen waren we de vis allerminst zat. Sterker: toen mijn zus met haar man bij ons kwam eten om vakantieverhalen uit te wisselen, kochten we een flink stuk zalm op de markt, om in Noorse sferen te blijven. Die bereidden we in de oven met een kruidenkorst, een feestelijk gerecht.

Bereiding

Stap 1

Je kunt panko kopen in grote supermarkten of toko's, maar ook zelf broodkruim maken van bijvoorbeeld oud stokbrood of boterhammen. Verwarm de oven voor op 100 graden. Leg sneetjes stokbrood of boterhammen op een rooster en laat ze in ongeveer een kwartier tot 20 minuten drogen. Wrijf ze daarna tot kruim in een vijzel of maal ze kort in de keukenmachine.

Stap 2

Verwarm voor de vis de oven vervolgens tot op 200 °C. Maak dan de korst. Pers boven een grote kom de knoflook uit. Rasp de citroen boven deze kom en snijd hem daarna in partjes om bij de vis te serveren. Snijd de peterselie en dille fijn, voeg de kruiden erbij in de kom. Voeg de panko of het broodkruim toe en breng op smaak met peper en eventueel zout. Klop de eieren los en voeg ze bij het mengsel.

Stap 3

Leg de zalm op de huidkant in een ovenschaal of braadslede, die is ingevet met olie. Bestrooi met peper en wat zout. Schep het brood-kruidenmengsel erop.

Stap 4

Bak de zalm in het midden van de oven, 15 min. bij een plat stuk en 20 min. bij een dikker stuk. Serveer met de partjes citroen en bijvoorbeeld met aardappeltjes uit de oven met knoflook en rozemarijn en een salade.